واکاوی مؤلفههای رئالیسم در آثار داستانی جمالزاده و آلاحمد
نویسندگان
چکیده مقاله:
محمدعلی جمالزاده نخستین نویسندۀ ایرانی است که سنتهای کهن داستانسرایی را با فنون داستاننویسی اروپایی تلفیق کرد و اولین داستان کوتاه فارسی را پدید آورد. اولین مجموعه داستان او با عنوان «یکی بود یکی نبود» را سرآغاز ادبیات واقعگرای ایران دانستهاند. از سوی دیگر، آثار داستانی جلال آلاحمد تصویرگر زندگی سنتی و محیط مذهبی بخشهایی از جامعه است که در معرض مدنیت و تجدد قرار گرفتهاند. آل احمد در آثار داستانی خود کوشید واقعیتهای زنـدگی اجـتماعی را با نـظری انتقادی ارائه کند و در این راه واقعیت و بیان آن را فدای تصویرسازی هنری نکرد. رسالت داستاننویسی از نظر او در وهله نخست انعکاس منتقدانه واقعیت بود. بر این اساس، مقالة حاضر با روش توصیفی - تحلیلی سعی دارد تا با بررسی مؤلفههای رئالیسم در آثار داستانی جمالزاده و آلاحمد که به عنوان نویسندگان برجستة ادبیات داستانی ایران شناخته میشوند و مقایسة مولفههای رئالیسم در آثار آنها، علاوه بر کمک به تحلیل دقیق سبک شخصی هر یک، در تبیین علمی ادبیات داستانی ایران تأثیرگذار باشد. هر دو نویسنده به شخصیتهای داستانی ویژگیهایی میدهند که برگرفته از فردی خاص یا ترکیبی از مختصات خود نویسنده باشد. جمالزاده و آلاحمد برای به دستدادن تصویر و رونوشتی از واقعیت از نثر به عنوان ابزاری کارآمد بهره بردهاند و داستان را با زبانی ساده و شفاف و عاری از پیچیدگی و صناعت ادبی روایت کرده و برای روایت داستان از اصطلاحات، تعابیر و ضربالمثلهای عامیانه بهره بردهاند. زبان در نثر هر دو نویسنده کارکردی ارجاعی دارد و فصاحت زبانی جای خود را به شفافیت در زبان داده است.
منابع مشابه
اندر فراز و فرود رئالیسم داستانی
در طول سالهای متمادی، در کشور فرانسه، رمان از بهترین ابزارهای ژرفاندیشی در واقعیت بوده است. بطوری که مکتبها یا علوم زیبایی شناختی ادبی فراوانی تلاش کردند تا از طریق رمان، خود را به واقعیت زندگی نزدیکتر سازند. هر چند به نظر میرسد که توجه به واقعگرایی متعلق به عصر هومر باشد، اما به آسانی میتوان از واقعگرایی رمان نویسان عصر کلاسیک سخن به میان آورد که همواره تلاش میکردند تا به کلیات دست یا...
متن کاملبررسی جایگاه زن در آثار واقعگرایانه ی جمالزاده و بالزاک
از دیدگاه مکتب واقعگرایی، ادبیات ابزاری است برای شناساندن رویه ی واقعی قواعد، روابط و مناسبات اجتماعی. این مکتب بر آن است تا گستره ی آگاهیهای اجتماعی خوانندگان را افزایش دهد. این هدف، مضامین تازهای را پیش روی نویسندگان قرار میدهد. مسأله ی زندگی زنانه نیز، بر اساس همین روی کرد، وارد آثار ادبی جوامع مختلف میشود. بررسی آثار بالزاک و جمالزاده، به عنوان بنیان گزاران این مکتب در فرانسه و ایران ن...
متن کاملنقد و تحلیل رئالیسم در ادبیّات داستانی ایران
ادبیّات داستانی را از منظرهای گوناگونی ازجمله از دیدگاه مکاتب ادبی، میتوان نقد و تحلیل کرد. در این میان، رئالیسم که گویی هماره از دغدغههای فکریِ بسیاری از نویسندگان بوده، از اقبال بیشتری برخوردار بوده است. ادبیّات داستانی نوین ایران از همان نخستین تجربههای خود، دلبستگی خود را به رئالیسم نشان داده است و غالب نویسندگان کوشیدند با نگاهی نقادانه، تصویرگر شرایط سیاسی - اجتماعیِ روزگار خود باشند؛ هرچن...
متن کاملبررسی رئالیسم جادوئی در آثار داستانی رضا براهنی
چکیده: رئالیسم جادوئی شیوه ای نوشتاری است که در آن نویسنده، واقعیت ها را با خیالاتی که برگرفته از ذهن او و باورهای خرافی هستند در هم می آمیزد. این خیالات که اغلب ریشه در ناخودآگاه جمعی دارند و تا حد زیادی با اسطوره ها پیوند خورده اند، خواننده را با دنیائی از تضادها روبه رو می سازند؛ ولی این تضادهای به وجودآمده، علی رغم ایجاد اشکال در فهم داستان، با جذابیت خاصی هم راه هستند. اگرچه نقد و نظر در...
رئالیسم سوسیالیستی در آثار داستانی جبران خلیل جبران
جبران خلیل جبران شاعر و نویسنده نامدار عرب است که گرایش رئالیسم سوسیالیستی در آثارش دیده می شود، گرایشی که (پس از مسئله ی فلسطین) به منظور انعکاس پیامدهای ناگوار تحولات سیاسی و اجتماعی در ادبیات عرب بوجود آمد. ادبیات رئالیسم سوسیالیستی، ادبیاتی است که می خواهد مسائل و مشکلاتی را که بر سر راه انسان ها وجود دارد از بین ببرد و جبران رئالیست در واقع نگران جامعه و مردم جامعه ی خود است و با هدف اصلا...
بررسی موضوع زن در آثار چخوف و جمالزاده
مسئله زن همواره مورد توجه نویسندگان و هنرمندان جهان بوده است و در دوران مختلف حیات بشر، مسایلی که با این موضوع مرتبط بودند با دیدگاههای متفاوت توسط شاعران و نویسندگان مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. از میان این نویسندگان آنتون چخوف و سید محمد علی جمالزاده هم در آثار خود شخصیت زنان را وصف کردهاند. در مقاله حاضر، سعی گردید به این سئوال پاسخ داده شود که شباهتها و تفاوتهای دیدگاههای چخوف و جم...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 70 شماره 235
صفحات 17- 38
تاریخ انتشار 2017-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023